Otázky učím rád. Otázky se používají k ptaní, a proto jde velmi snadno lze vytvořit komunikativní aktivity. V těchto aktivitách mají žáci možnost mluvit a poslouchat.
V tomto příspěvku bych se s Vámi rád podělil o pracovní list na procvičování otázek v přítomném čase prostém. V učebnici tato část začíná komiksem, kde Mickey s Millie vyřeší kvíz za pomoci svého psa. Tak proč nedat i našim žákům možnost vyřešit si kvíz a pak si podobný kvíz i udělat.
Tvorba otázek
Tvoření otázek se bralo už v Projectu 1 v Unitu 4. Takže žáci by měli danou gramatiku znát. Ale i přesto by bylo dobré vše zopakovat. Pro opakování rád používám následující video:
Žáci sledují video a snaží se změnit větu oznamovací na otázku. Svou odpověď musí říci nahlas dříve, než ji uslyší z videa.
Video je krátké a je ideální na začátek hodiny.
Pracovní list
Stáhněte si následující pracovní list a vytiskněte první 4 stránky (ideálně oboustranně). Pozor dokument má 5 stran, ale vy potřebujete jen 4. Na páté stránce je poslech a řešení.
Posaďte žáky do dvojic. Pokud máte lichý počet žáků, využijte asistenta nebo pracujte s lichým žákem vy. Každý žák dostane jeden oboustranně vytištěný list a jeho soused dostane druhý list. (Jednoduše, první žák dostane stránky jedna a dvě a druhý ve dvojici dostane stránky tři a čtyři.)
Postup v hodině
V prvním cvičení žáci pracují ve dvojicích. Každý žák čte svému sousedovi své otázky a možné odpovědi a jeho soused odpovídá. Ten kdo čte odpověď vyhodnotí a počítá, kolikrát jeho partner odpověděl správně.
Na konci zjistěte, kdo odpovídal nejlépe.
Ve druhém cvičení mají žáci za úkol dopsat otázky. Slabší žáky nasměrujte zpět ke cvičení 1, protože tyto otázky používají stejnou strukturu, jako otázky ze cvičení jedna. Jakmile žáci otázky dokončí, zkontrolujte, že je mají správně.
Ve třetím cvičení žáci najdou několik faktů a jejich úkolem je vytvořit kvíz na daná fakta. Pomozte slabším, ale vytvořené otázky a odpovědi kontrolujte pouze individuálně, protože každý žák bude mít jiné otázky.
Jakmile budou žáci hotovi, nechte je znovu pracovat ve dvojicích. Žáci čtou své otázky ze cvičení dva a tři svým partnerům a ti se snaží odpovídat. Znovu vyhodnoťte, kdo odpovídal nejlépe.
Pro cvičení číslo čtyři budete potřebovat následující poslech:
V tomto cvičení žáci poslouchají a do pracovního listu vyplňují správné odpovědi. Pokud Vám tato nahrávka připadá příliš rychlá, na páté straně najdete celý text a můžete jej žákům přečíst sami.
Poslechněte si kvíz dvakrát a pak žákům sdělte správné odpovědi. Zase pochvalte nejlepšího:
Odpovědi na kvíz: 1. B 2. B 3. B 4 C 5. A 6. C 7. A 8. C 9. A 10. B 11. B 12. C