Jak prezentovat gramatiku? Mají si žáci přijít na gramatická pravidla sami nebo jim je má učitel vysvětlit? Existuje nějaká správná odpověď?
Kupodivu zrovna v této oblasti ano. Pokud si přečtete knihu Clever Lands zjistíte, že v Kanadě došlo k zajímavé situaci. Každá provincie (a teritorium) si může učit podle svých pravidel. A v matematice se stalo, že polovina provincií učila klasicky (vysvětlení + příklady) a polovina nechávala žáky vyvodit pravidla na základě toho daných příkladů. Výsledek byl jasný. Po pěti letech vzdělávání byli žáci, kteří se učili klasicky o jeden rok napřed.
Tento výsledek a mnoho dalších vedly Barbaru Oakley a její tým k závěru, že nejlepší metodou, jak někoho něco naučit, je vysvětlit to a pak cvičit. V knize Uncommon Sense Teaching tuto metodu nazývá Direct teaching. Aby nedošlo k nějakému omylu, Direct teaching neznamená, že má učitel hodinu vysvětlovat a žáci poslouchat. Vůbec ne! Učitel vysvětluje maximálně 5 minut a pak žáci musí cvičit a vybavovat si to, co se jim bylo vysvětleno.
Will nebo Be Going to?
Pro tuto Direct Method jsou vhodné Powerpointové prezentace. V tomto příspěvku najdete prezentaci na použití WILL a BE GOING TO. V první části učitel vše vysvětlí, pak žáci řeší vzorové úlohy a vysvětlují, proč použili daný tvar. Na závěr si žáci udělají zápis do sešitu.
Doufám, že se Vám tato prezentace bude hodit a líbit.