Riskuj je zábavná hra, která slouží k výuce slovní zásoby.
Vytiskněte následující pracovní list. Rozstříhejte jej na jednotlivé tabulky. Každý žák bude potřebovat jednu tabulku.
V první fázi čtěte anglická slovíčka nahlas a žáci je opakují po Vás. Ve druhé fázi nechte celou třídu číst anglická slovíčka z tabulky a kontrolujte jejich výslovnost.
Pak nechte žákům 90 sekund na zapamatování si daných slovíček. Upozorněte je, že místo čtení si slovíček stále dokola, je mnohem účinnější si zakrýt anglická slovíčka zkoušet si je vybavit.
Po minutě a půl posaďte žáky do dvojic a každé dvojici dejte jednu hrací kostku. Jeden ze dvojice si vezme hrací kostku a otočí svůj lísteček se slovíčky bílou stranou nahoru. Žák hodí kostkou a jeho soused mu ze seznamu vybere jakékoli české slovíčko. Pokud žák nedokáže slovíčko přeložit do angličtiny předá kostku sousedovi, vezme si seznam slovíček a hraje jeho soused (ten si otočí seznam slovíček bílou stranou nahoru.)
Pokud však řekne žák slovíčko správně, získá tolik bodů, kolik mu padlo na kostce. A teď se mohou stát následující situace. Žák nehodlá nic riskovat, body si zapíše na bílou stranu tabulky a předá kostku sousedovi. Nebo zariskuje a hodí si znovu. Pokud mu padne 1, přijde o body které nahrál v prvním hodu a předá kostku. Pokud mu padne jiné číslo než 1 a slovíčko, které mu spolužák vybere nedokáže přeložit, také přijde o všechny body a odevzdá kostku. Pokud však nepadne 1 a slovíčko zná, přičte si body k bodům z prvního tahu. Takto může každý riskovat tak dlouho, jak chce. Ve chvíli, kdy se žák rozhodne ukončit svůj tah dobrovolně, zapíše si na lísteček všechny body, které dosud nahrál a o tyto body už nemůže přijít.
Žáky nechám takto hrát sedm minut a pak hru ukončím. Žáci si sečtou všechny body na svém lístku a nejlepšího hráče pochválím. Jak si asi umíte představit, hra je velmi vzrušující a skvěle maskuje to, že se žáci jen zkouší na nová slovíčka.